Succesvol aankopen begint bij Schep
Het succesvol aankopen van een woonboerderij, landhuis, villa of landgoed in het buitengebied is afhankelijk van vele factoren. Het begint bij een betrokken en deskundige makelaar met kennis van zaken en een specialisatie in landelijk wonen.
Schep Makelaars heeft dit allemaal in huis en kan u ondersteunen bij de aankoop van uw droomhuis in een landelijke omgeving. Als u kiest voor de dienstverlening van Schep in combinatie met de ervaring van Buitenstate dan kiest u voor het volgende heldere stappenplan.
Stap 1 - Zoeken
U weet precies waar u landelijk wilt wonen en waaraan uw toekomstige landhuis, woonboerderij, landgoed of villa in het buitengebied moet voldoen. Dit leggen we helder voor u vast in een woonwensenprofiel. En dan gaan we kijken welke huizen binnen uw profiel passen. Ook bespreken we wat de belangrijkste kenmerken van uw droomhuis zijn: welk element of kenmerk kan de doorslag geven en waar knapt u op af.
Stap 2 - Bezichtigen
Als u één of meerdere woningen hebt gezien die u aanspreken, regelt onze makelaar een bezichtiging. Daarbij krijgt u een beter beeld van de woning en let de makelaar vooral op de technische staat van het pand en de omgevingsbepalingen die gelden in het buitengebied.
Stap 3 – Onderzoeken
U heeft uw landhuis, woonboerderij of villa van uw dromen op het oog? Dan kunt u de makelaar inschakelen voor nader onderzoek van de woning. Bijvoorbeeld om te kijken hoe het zit met het bestemmingsplan, de milieueisen en de bodemkwaliteit. Maar bijvoorbeeld ook of uw toekomstige woning een monumentale status heeft en welke voor- en nadelen dat geeft.
Stap 4 - Onderhandelen
Als u de woning wilt kopen, overlegt de makelaar met u over de strategie. Vervolgens voert hij de onderhandelingen. Ook informeert de makelaar u over de ontbindende voorwaarden en aan welke verplichtingen u als koper moet voldoen.
Stap 5 - Koopakte
Als het bod is geaccepteerd, wordt de koopakte opgesteld. Uw makelaar loopt deze met u door. Na ondertekening van de koopakte door de verkoper en koper, is de koop gesloten. Als koper heeft u nog drie dagen wettelijke bedenktijd. Bedenkt u zich niet, dan kan de koopakte alleen nog worden ontbonden op basis van de ontbindende voorwaarden. Bijvoorbeeld als u de financiering niet rond krijgt.
Stap 6 - Financiering
De aangekochte woning moet meestal worden gefinancierd. Uw makelaar kan op basis van de gegevens en uw wensen adviseren over het benodigde taxatierapport.
Stap 7 - Naar de notaris
De ondertekende koopakte met bijbehorende stukken is inmiddels bij de notaris en u ontvangt een datum en tijdstip voor ondertekening van de akte van levering. Vooraf ontvangt u een concept van de leveringsakte met afrekening over de koopsom en verkrijgingskosten.
Samen met uw makelaar controleert u de leveringsakte op juistheid en op de dag van overdacht gaat de makelaar met u mee naar de notaris. Bij de notaris voldoet u het aankoopbedrag en ondertekent u de akte van levering. Zodra deze bij de notaris door alle partijen is ondertekend en ingeschreven bij het Kadaster (circa één werkdag na de levering), bent u officieel eigenaar van de woning.