Een Buitenstate ofwel een vrijstaande woning in het buitengebied biedt oneindig veel meer mogelijkheden dan een ‘gewone’ woning. Buitenstate prikkelt uw fantasie met bijzondere bestemmingen en mogelijkheden. Dit keer ‘Toerisme en recreatie, welkome partners van de (historische) buitenplaats.’

Toerisme en recreatie, welkome partners van de historische buitenplaats

Het beheer van historische buitenplaatsen als belangrijk cultureel erfgoed kan goed samengaan met toeristische en recreatieve activiteiten. Het biedt kansen voor nieuwe verdienmodellen. Op diverse plaatsen gebeurt dit al. Maar er zijn nog meer mogelijkheden. Hierover is in het kader van het Jaar van de Historische Buitenplaats 2012 vorig jaar in samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) een symposium gehouden onder leiding van Paul Schnabel, directeur van het sociaal en Cultureel Planbureau.  

De eerste spreker, René Dessing, voorzitter van de Strichting Themajaar Historische Buitenplaatsen 2012 en eigenaar van Heemst Advies BV, leidde de gasten door de tien gouden regels van cultureel ondernemerschap in relatie tot de buitenplaatsen. Hij ziet deze regels als noodzakelijke stappen om een de ontwikkeling van een activiteit te laten slagen.

De tien gouden regels bestaan volgens Dessing uit:

  1. Blijf dicht bij u zelf en probeer te achterhalen of u wel ondernemende eigenschappen heeft;
  2. Onderzoek welke mogelijkheden de buitenplaats, het gezin en de medewerkers hebben en welke beperkingen er zijn;
  3. Wie is je doelgroep en pas een gedifferentieerd bezoekers beleid toe. Verschillende groepen toeristen hebben verschillende wensen;
  4. Weet hoe uw buitenplaats in elkaar zit, zowel historisch als ruimtelijk. Zoek de ‘onderneming’ binnen die karakteristieken;
  5. Zoek een reële balans tussen prijs en aanbod;
  6. Vergeet niet de risico’s en veiligheid op de buitenplaats te onderzoeken en de effecten van activiteiten voor de buitenplaats;
  7. Stel vriendelijk grenzen en houd financiële verwachtingen reëel;
  8. Kom afspraken na en regel alles tot in de puntjes;
  9. Werf vrijwilligers en toetst verwachtingen, redenen voor de hulp en de eisen van de vrijwilliger (verplichtingen);
  10. Samenwerking met buitenplaatsen in de buurt versterkt de mogelijkheden voor cultuurtoerisme: Dus zoek de samenwerking en bundel de krachten tot een groots uniek aanbod!
 Verder kwamen aan het woord: Jos Vrancken, directeur NBTC, ging in op de beleving van de consument als sleutel tot succes. Hans Mommaas, hoogleraar vrijetijdswetenschappen in Tilburg, noemde de buitenplaats een plek van waarde, cutlureel erfgoed een inspiratiebron voor gebiedsontwikkeling. Jan Simon Brouwer van de provincie Noord-Holland ging op zoek naar creatieve ondernemers voor buitenplaatsen als unieke locaties. Terwijl Marianne Blaauwboer het verdienmodel van de National Trust verklaart. Een uitgebreid verslag treft u aan op www.buitenplaatsen2012.nl.

 


Meer informatie over dit onderwerp?


Het reactieformulier wordt verstuurd Het contactformulier wordt verstuurd…

Foutje

Er ging iets mis op de server. Probeer het nog eens.

Bedankt!

Wij zullen indien nodig z.s.m. reageren.



> Terug naar het overzicht