2009. Buitenstate wordt opgericht door vijf idealisten. Makelaars die merken dat het platteland een geheel eigen benadering nodig heeft.
2019. Buitenstate, 20 makelaars en 37 vestigingen, heeft een landelijke netwerk en prima naamsbekendheid.
We blikken terug op 10 jaar Buitenstate met de mannen van het eerste uur.
Adriaan van den Heuvel makelaars en adviseurs
'Buitenstate is nu onmisbaar'
Adriaan van den Heuvel
Adriaan van den Heuvel makelaars en adviseurs is als éénmanszaak 1993 gestart en uitgegroeid tot een kantoor van ca. 23 medewerkers met vestigingen in Helmond en Eindhoven. Het werkgebied beslaat de regio's Zuidoost en Oost-Brabant en Noord- en Midden-Limburg. Buitenstate initiatiefnemer Adriaan neemt het woord:
“In 2009 was het crisis op de woningmarkt. Misschien niet de beste tijd om een formule op te richten, of juist wel. Het is maar hoe je het bekijkt. Samen met Etty de Boer van NVM is Buitenstate bedacht en uitgewerkt. Daarna hebben we Jo Aelmans en Richard Roefs gevraagd wat ze ervan vonden. De reacties waren positief en de behoefte was er. Vervolgens zijn we op zoek gegaan naar vennoten die werden gevonden in Johan Schep en Geert Klaver: ambitieuze makelaars met hart voor hun vak. Buitenstate biedt na tien jaar nog steeds een aantrekkelijke samenwerking, er zijn weinig verplichtingen, we hebben een mooi magazine en een goede website. Anno 2019 heeft Buitenstate een fijnmazig netwerk over heel Nederland. De formule is nu ingeburgerd, De mensen komen puur af op de naam Buitenstate. Als ik kijk hoe we de afgelopen tien jaar zijn ontwikkeld, ben ik heel blij dat we in 2009 hebben doorgezet. Nu kunnen wij, en vele anderen, Buitenstate niet meer missen.”
Bernheze Makelaars
Richard Roefs
'Alles in deze martk is maatwerk'
Richard Roefs is eigenaar/directeur van Bernheze Makelaars & Adviseurs (opgericht in 1996) en BVC Vastgoed Consultants (vastgoedmanagement) en heeft in totaal 30 medewerkers. Een van de specialisaties van Bernheze is landelijk wonen. Tot het werkgebied behoren Oost-Brabant, Noord-Limburg, Zuid-Gelderland, Zeeland en het rivierengebied. Richard blikt terug op het ontstaan van het marketinglabel:
‘Met Buitenstate ontstond onderscheiding, en dat was precies wat de ‘landelijke woningmarkt’ nodig had. Een van de sterkste punten vind ik nog steeds dat we een marketing label zijn en geen franchiseformule. Franchise is gericht op een homogeen product, maar Buitenstate makelaars zijn allemaal anders en de markt is heterogeen. Alles in deze markt is maatwerk. Woning, omstandigheid, locatie, regels en wetten: ze zijn uniek en vragen om een unieke aanpak. Een deel van ons bedrijf is agrarische makelaardij, en in de afgelopen tien jaar zagen we veel boeren die stopten met hun bedrijf. Dat heeft gezorgd voor een grotere Buitenstate markt en steeds meer objecten waar je een andere invulling voor gaat zoeken. Bijvoorbeeld, een woonboerderij die wordt verhuurd aan een zorginstelling. Een pand in het buitengebied dat kunstgalerij of school is geworden. We worden vaak benaderd door gemeenten of eigenaren om mee te denken. Kunnen we hier iets met recreatie, zorg of wooneenheden? Bestemmingswijziging geeft soms problemen, maar gemeenten worden meer flexibel en actief, want aan leegstaande gebouwen heeft niemand iets. In de afgelopen tien jaar is de naamsbekendheid van Buitenstate enorm toegenomen. Gemeenten, eigenaars, (ver-)kopers, maar ook collega makelaars weten ons te vinden als specialist ‘landelijk wonen’.
Aelmans Adviesgroep
Jo Aelmans
'We leren van elkaar'
Aelmanse Adviesgroep, actief sinds 1990, bestaat uit de bedrijfsonderdelen Vastgoed, Ruimte, Milieu, Agro en Bouw. Tot de groep behoren ook Pouderoyen Vormgevers van stad en land, Van der Heijden Rentmeesters en Kapteijns Bouwadvies. De groep heeft een 100-tal medewerkers verspreid over zeven vestigingen in Brabant en Limburg. Directeur Jo Aelmans haalt herinneringen op:
‘De tijd gaat snel, alweer een decennium Buitenstate. Na aanvankelijk een goede start met in de eerste jaren zo’n 15 kantoren, zakten we naar een stuk of 9 toen de crisis rond 2011 volop toesloeg. Als aandeelhouder zagen we de meerwaarde, alleen het verzilveren daarvan was een probleem. Pas vanaf 2015 konden we vruchten gaan plukken. Niet alleen omdat de landelijke woningmarkt aantrok, maar ook omdat we inmiddels met 20 enthousiaste makelaars zijn en er veel meer input komt. We leren van elkaar. In die tien jaar is er ook enorm veel gebeurd qua social media en digitale communicatie en in de animo voor het platteland. We zien nu (hoog)bejaarden en de jeugd naar de stad trekken, maar alles daartussen heeft steeds meer belangstelling voor landelijk wonen. Randstedelingen zoeken naar een veilige, rustige en natuurlijke omgeving. Daarnaast: voor de prijs van een appartement in de stad, koop je hier nog een mooie vrijstaande bungalow. Door de vrijkomende agrarische bedrijven hebben we meer te bieden en er is ruimte om kavels te ontwikkelen. Er is steeds meer mogelijk. En dat is goed voor Buitenstate.’
Schep Makelaars
Johan Schep
'Landelijke woning vraagt om eigen aanpak'
Schep & Van Herk Makelaardij voor de woningmarkt en Schep Makelaars specifiek voor het landelijk gebied bevinden zich met tien vestigingen in de Top 5 van de grootste makelaars in Nederland. De roots van Schep Makelaars liggen in de melkveehouderij (sinds 1988). Vanuit het hoofdkantoor in Schoonhoven, bedient Schep Makelaars momenteel Zuid-Holland, Noord-Holland (zuid) en Utrecht. Een van de sterke punten van Buitenstate is volgens directeur Johan Schep het feit dat deelnemers complementair aan elkaar zijn.
“Schep werd zich al meer dan tien jaar geleden bewust van landelijke specialisatie. Als we maximaal willen werken in het landelijk gebied moeten we hier een eigen ‘look and feel’ aan geven. Daarom was, en is Buitenstate een goede zet. De positie op het platteland is veel sterker geworden en samenwerking zorgt voor landelijke exposure. We zijn complementair aan elkaar en de communicatie verloopt open. Zo leer je van ieders ervaringen. Als Schep geloven we in onderscheiding. Bij de ‘gewone’ woningmakelaardij (Schep & Van Herk) geldt dat ook, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van nieuwe producten. Daarom doen we het beter dan andere. Als Schep Makelaars merken we de trek naar het platteland. Vooral in het landelijk gebied rond Utrecht en Rotterdam is een grote vraag, gecombineerd met een schaarser wordend aanbod. Stedelingen zijn op zoek naar ‘Best of both worlds’: de voorzieningen van de stad niet al te ver weg, en de rust en natuur van een landelijke woonomgeving of de intimiteit van het dorpsleven.”
Klaver Makelaardij
Geert Klaver
'Alleen ga je harder, samen kom je verder'
Ook Klaver Makelaardij, in 2003 opgericht door Geert Klaver, heeft haar basis in het agrarisch vastgoed. Zowel Klaver Makelaardij, als Klaver Agrarisch Vastgoed, mede geleid door Dorien Klaver, zijn gevestigd in hetzelfde pand in het Noord-Hollandse Nieuwe Niedorp. Geert Klaver is de ‘jonge hond’ van de vijf aandeelhouders, altijd vol originele (marketing) plannen.
“Ik was 26 jaar toen ik vanuit de NVM (Etty de Boer) werd gevraagd om aandeelhouder te worden. Daar dacht ik niet lang over na. Onderscheidende marketing en verbinding: wat wil je nog meer? Of je wordt als makelaar specialist, met een toegevoegde waarde, of je stort in de massa. Wij hebben heel bewust de specialisten kant gekozen. Zo initieerde ik onder meer Buitenstate Plus waarbij meerdere makelaar zich actief met 1 object gingen bemoeien. Dat voegde echt iets toe, ook in tijden van crisis waarbij creativiteit en toegevoegde waarde juist van belang zijn. Op dit moment verkopen we zeker 60% van het aanbod aan stedelingen. Na de gekte in de randstad, kijken mensen naar value for money. Ze zijn de stad in gegaan zonder kinderen en komen eruit met. Dan ga je op zoek naar kip, schaap en moestuintje, het buitengebied lonkt, ook voor de veiligheid voor de kinderen. Ik ben blij met het resultaat van Buitenstate, de beste landelijke makelaars van Nederland bij elkaar. De vijf aandeelhouders van het eerste uur zijn ook nog bij elkaar, zegt ook veel: alleen ga je harder, samen kom je verder. Ik denk wel dat we naar een next level moeten. De beleving van de panden, de bezieling van het huis zichtbaar maken, dat is videomarketing. Uiteindelijk faciliteren we het verwezenlijken van een droom.”
Meer informatie over dit onderwerp?
Het contactformulier wordt verstuurd…
Foutje
Er ging iets mis op de server. Probeer het nog eens.
Bedankt!
Wij zullen indien nodig z.s.m. reageren.
> Terug naar het overzicht