Het klinkt zo vanzelfsprekend… …..een complimentje geven als iets goed gaat! Tóch doen we het in de praktijk maar bitter weinig. Dat komt omdat het geven van complimenten helaas (nog) niet echt in de volksaard van de Nederlanders zit. We zien wel vaak wat fout gaat, maar veel minder wat er goed gaat. Jammer, want juist in deze uitdagende tijden kunnen we wel wat extra positivisme gebruiken!

Een gemiste kans met grote gevolgen!
“De diepst menselijke behoefte is de behoefte om gewaardeerd te worden”  aldus William James (Amerikaanse psycholoog 1842 -1910) En hoe waar deze stelling is wijzen onderzoeken ons dagelijks uit. Dit verklaart ook waarom het gebrek aan waardering inmiddels de nummer 1(!) reden is waarom werknemers ontslag nemenvrijwilligers stoppen met hun belangrijke bijdrage aan onze maatschappij en (privé) relaties stuk lopen. Alhoewel we dit gemis natuurlijk niet met één dag ‘extra aandacht’ kunnen oplossen, kan het geen kwaad er eens een dag (wat langer) bewust bij stil te staan.

Het meest indrukwekkende ‘kado’ is niet te koop!
De Nationale Complimentendag draait puur om oprechte(!) ‘persoonlijke aandacht’ en ‘uitgesproken waardering’. Twee ‘zaken’ die niet te koop zijn, maar de mens (juist daarom) wel het diepst raken! Dit verklaart ook waarom het succes van de Nationale Complimentendag niet gekocht kan- en mag! worden. Woorden vervangen door een kado is op deze dag dus geen optie!

Voor ideeen en tips: kijk op de website van Nationale Complimentendag.


Meer informatie over dit onderwerp?


Het reactieformulier wordt verstuurd Het contactformulier wordt verstuurd…

Foutje

Er ging iets mis op de server. Probeer het nog eens.

Bedankt!

Wij zullen indien nodig z.s.m. reageren.



> Terug naar het overzicht